Gyerekeknek
Csapatjátékok
1.Add tovább a mozdulatot!
A csoport körben áll. A csoport egyik tagja mutat egy tetszoleges mozdulatot, ezt a következo átveszi, és hozzátesz egy másikat. Ezt a
másik mozdulatot átadja a mellette állónak, aki átveszi, tesz hozzá egyet, és átadja a következonek. Stb.
2.Szabad asszociáció
Körben ülnek a gyerekek, és szabad asszociációval folytatják a megkezdett mondatot. Pl.: Nekem a zöldrol a fu jut az eszembe. Nekem a
furol a rét jut eszembe. A rétrol nekem a labdázás jut eszembe. Nekem a labdázásról …
3.Simon mondja
Csak akkor végezd a mozdulatot, ha elotte azt mondom: „Simon mondja”. Például: Simon mondja, hogy guggolj le!” (A többek leguggolnak).
”Emeld fel a kezed!” Nem mozdulnak meg. Aki mégis megmozdul, de meg tudja nevezni, hogy melyik testrésze hajlott, tovább játszhat.
4.Keresd a párod!
A gyerekeknek egy-egy témához, fogalomhoz stb. kapcsolódó szavakat osztunk ki kártyákon. Jelre elindulnak és kérdések segítségével párt,
ill. párokat keresnek magukhoz. A végére így kialakulnak a csoportok.
5.Számoljuk 20-ig!
A játékosoknak 20-ig kell egyesével elszámolniuk úgy, hogy egy számot csak egy ember mondhat. Bárki bármikor megszólalhat. De
vigyázniuk kell, hogy nehogy egyszerre mondják. Ha ketten vagy többen szólalnak meg egyszerre, akkor újból kell kezdeni a számolást.
7.Nézz a szemembe!
A játék menete:
Itt az a lényeg, hogy ki állja tovább a másik pillantását. Álljatok egymással szemben, igyekezzetek kifejezéstelen „lárva” arcot vágni. Jól nézzetek egymás szemébe. Az veszít, aki eloször
félre néz. A játék nehezítheto azzal, hogy egy harmadik gyerek megpróbálja vicces grimaszokkal, hadonászással magára vonni a figyelmet. Vigyázat, a szembe nézoket nem szabad megérinteni!
Idotartam: 5 perc.
Lakásban, szabadban játszható, nem igényel eszközöket.
A játék fejleszti a koncentrációs készséget.
8.Fekete-fehér
A gyerekek két egyenlo létszámú csapatra oszlanak, és két párhuzamos sorban egymással szemben állnak. Az egyik csoport a fehérek csapata lesz, a másik a feketéké. A játékban
az egyik csapat kergeti a másikat. A játékvezeto jelzi hangos bekiabálással, hogy melyik csapat a támadó. A támadók igyekeznek elfogni a meneküloket egy elore megszabott területen és idon
belül. A játéktér mérete attól függ, hogy hány gyerek vesz részt a fogócskában. A játékidot a játék megkezdése elott kell meghatározni. Akit a játék ideje alatt elkapnak a támadók, az fogoly
lesz. A játékban az a csapat gyoz, amelyik több foglyot tudott ejteni a megadott idon belül.
9.Hamupipőke
Idő: 5-7 perc, Eszköz: szemestakarmány, kendő a szembekötéshez, Létszám: csapatonként 5-6 fo aktív
Bekötött szemmel, megadott ido (3 min.) alatt a játékosoknak minél pontosabban szét kell választani az egy kupacba összeöntött lencsét, babot, kukoricát, stb.
10.Óriáskigyó
Ido: 10 perc, Eszköz: koszolható ruha, Létszám: 5-10 fo kígyónként, Megjegyzés: Ügyeljünk a terep megválasztásakor!
A csapatok tagjai hasra fekszenek úgy, hogy mindenki az elotte lévo lábát fogja, s a keze csak a legelsonek marad szabadon. A feladat: így kell megtenniük egy 5-10 méteres távot minél
gyorsabban.
11.Reklámozás
Ido: 5 perc reklámonként, Eszköz: abszurd tárgyak, Létszám: 1-2 fo reklámozó csapatonként
A kijelölt embereknek egy abszurd tárgyat kell reklámozniuk. Mondják el mire jó, miért elonyös, ha most vásárolják meg, stb. A reklámhoz bármilyen eszközt, módszert felhasználhatnak,
törekedjenek a szellemességre is!
12.Mire jó?
Ido: 10-15 perc, Eszköz: toll, papír, Létszám: 5-6 fos csapatok
A csapatok kapnak egy-egy tárgyat, ez lehet szokványos használati tárgy, de akár valamilyen extrém dolog is. Megadott ido alatt a csapatoknak össze kell gyujteniük minél több olyan helyzetet,
ahol az adott tárgyat használni tudják. Külön díjazzuk a szellemes megoldásokat!
13.Orról orra
Ido: 5-10 perc, Eszköz: gyufásskatulya, Létszám: 8-10 fos csapatok
A játékosok egy gyufásskatulyát adnak tovább egymás között orról orra. A gyufásdobozt semmilyen más testrészükkel nem érinthetik.
14.Tartsd a labdát!
Tágabb tér szükséges a társalgóban. Két egymással vetélkedo csapat játssza. A csoport vezetoje feldobja a labdát, az egyik csapat valamelyik tagja megszerzi. Ezután csapattársának dobja a
labdát. Ez továbbadja a másik csapattársának. Minden dobás a csapaton belül egy pontnak számít. A csapat tagjai hangosan számolják az átadásokat: egy, ketto, három… Az ellencsapat tagjai
azonban igyekeznek megakadályozni az átadást, vagyis meg akarják szerezni a labdát, ha ez sikerül nekik, akkor ok kezdenek el passzolgatni egymás között, és hangosan számolják a pontjaikat.
Ha az elso csapat visszaszerzi a labdát, a számolást ott folytatja, ahol az elso imént abbahagyta: négy, öt, hat… Gyoz az a csapat, amelyik magasabb számot ér el. A durvaságok kerülendok.
15. Kinevetős
Egymással szemben ül két csapat. Az egyik a komolyak csapata, nekik nem szabad nevetniük, még csak mosolyogni sem. A másik a vidámak csapata, az o céljuk, hogy a komolyakat megnevettessék.
Aki a komolyak közül elneveti magát, az kiül a sorból. Ha a komolyak valamennyien elnevették magukat, akkor a vidámak gyoztek. Ezután csere. A vidámaknak hirtelen meg kell komolyodniuk és
fordítva.
16.A cica helyet kér
A játékosok körben állnak, esetleg ülnek. /Olyan székeket kell használni, melyeknek nincsen karfájuk. / Középen a cica körben jár. Egyszer csak megszólít valakit, azt mondja: A cica helyet kér!
A megszólított így válaszol: Menj a szomszédba! Ezenközben azonban a többiek igyekeznek helyet cserélni. Ha a cica ezt észreveszi, akkor o is odaszalad, és igyekszik valakinek a helyét
elfoglalni. Ha ez sikerül, a kimaradó lesz a cica. Ha nem, a cica tovább jár körbe.
17.Cicázás
Ismert játék. A játékosok körben állnak, középen áll a cica. A körben állók egy labdát gurítnak egymásnak, amit a cica igyekszik elkapni. Akinek a labdáját elkapja a cica, azzal helyet cserél.
Ha sokan vagyunk, lehet két cica is a kör közepén.
18.Ne nézz hátra, jön a farkas!
Ismert játék. A játékosok ugyanúgy állnak körben, mint az elozo játékban, egyvalaki kívül szalad körbe, és kezében egy kendo. Egyszer csak a kendot leejti valakinek a lába mögé. Ehhez
felkapja a kendot, és üldözobe veszi társát, aki ha körbeér, beállhat az üres helyre. Szabály, hogy addig nem szabad hátranézni, amíg a farkas el nem haladt az ember mellett, utána viszont
célszeru.
19.Földrengés
Lehetoleg páratlan számú játékos játssza. A játékosok szemben ülnek egymással két sorban. A két széksor között kb. három méter távolság legyen. Középen fel-alá sétál egy játékos, majd
hirtelen elkiáltja magát, hogy “földrengés”. Ekkor az egymással szemben üloknek futva helyet kell cserélniük, egy valaki azonban kimarad, mert a középso játékos is elfoglal egy helyet. A
kimaradó kezd el újból sétálni.
20.Gyümölcskosár
A játékosok széles körben ülnek, középen áll egy valaki, neki nem jutott hely. A középso játékos gyümölcsneveket oszt ki. Az egyik játékost elnevezi körtének, a másikat almának, stb. magának
is ad egy gyümölcsnevet. Aztán mond két nevet. Pl. az alma cseréljen helyet a körtével. Ekkor a két játékosnak helyet kell cserélnie, de a középso is igyekszik elfoglalni valamelyik helyét. Ha
sikerül elfoglalni az egyik helyet, a kárvallott kerül középre. Ha a középso játékos nem boldogul, akkor azt mondja: kiborult a gyümölcskosár. Ekkor mindenkinek fel kell kelnie és valaki más
helyére ülnie, s ekkor a középso is leülhet valahová.
21.Újságokon
A társalgóban nagy szabad területet kell hagyni középen. Körben egymástól kb. 1-1 méterre újságpapírokat kell letenni a földre. Eggyel kevesebb papír kerül a földre, mint ahányan a csoportban
vannak. Ekkor elindul körbe a csapat, újságpapírról újságpapírra. Egy lapon egyszerre csak egyvalaki tartózkodhat, ezért célszeru kisebb papírdarabokat kirakni. Ha valaki lelépett már a
papírról, akkor a következo ráléphet. Valaki tapsol, s akinek nem jutott újságpapír, az kiesett. Ekkor kivesznek egy újságpapírt, és a játék kezdodik elölrol. Hasonló, mint a székfoglaló.
22.Varázsló
Nagy szabad területet kell hagyni a társalgóban, az összes széket, asztalt a fal mellé kell tolni. Egy valaki lesz a varázsló, a többiek szaladnak elole. Szabályos fogócska kezdodik. Akit a
varázsló megérint, az megmerevedik, nem szaladhat tovább, úgy kell maradnia, ahogyan a varázsló megérintette. Ekkor a varázsló továbbszalad, és megpróbálja a többieket is elvarázsolni. De a
játékosok össze is foghatnak a varázsló ellen, ha a megmerevedett játékost egy szabadon futó játékos megérinti, akkor kis is szabadíthatja ezzel, feloldja a varázslat alól, és a korábbi
elvarázsolt ismét tovább szaladhat mindaddig, amíg újra varázslat alá nem kerül. Ha a varázsló mindenkit elvarázsolt, senki sem tud már mozdulni, akkor vége a játéknak. Ha viszont ez néhány
perc alatt nem sikerült neki, akkor lehet újabb varázslót választani.
23.Ugorj el!
A játékosok körben állnak, egyvalaki középen. A körben állók labdát gurítnak középre és így igyekeznek eltalálni a középso játékos lábát. /Csak gurítani szabad, dobni nem. / Aki középen áll,
az pedig igyekszik elugrani a labda elöl. Ha a labda eltalálja a lábát, akkor kiáll középrol, és az kerül be a helyére, aki eltalálta ot és így tovább.
24.Állj!
Egy valaki feldobja a labdát, ezalatt a többiek szétfutnak. Aztán az a játékos, aki feldobta a labdát, elkapja és kiállt: Állj! Ekkor mindenki megmerevedik, a labdát tartó játékos pedig céloz.
Ha eltalál valakit, akkor szerepet cserélnek: ha nem talált, akkor ismét o dobja fel a labdát.
25.Kinél van a labda?
A csoport tagjai szétszóródnak a társalgóban, az egyik játékos valamelyik fal mellé áll, háttal társainak, kezében a labda. Hátrafelé eldobja a labdát, társai közé, és lassan háromig számol.
Ezalatt valamelyik játékos megfogja a labdát, és a háta mögé rejti. A többiek is hátrateszik kezüket, mintha náluk lenne a labda. Ha a három elhangzott, a dobó játékos megfordulhat, szemben
vele szétszóródva a többi játékos. Mindenkinek hátul a keze, de csak egyiküknél van a labda. A dobó feladata, hogy kitalálja, kinél van a labda. Ha eltalálja, szerepet cserélnek. Ha nem, ismét
neki kell a falhoz állnia és dobnia.
26.Terpeszkör
A játékosok körben állnak, terpeszállásban, bokájuk összeér, vagyis a labda csak a lábak között tud a körbol kigurulni. Akinél a labda van, megpróbálja valakinek a lába között átgurítani a
labdát. Kéz a térden, csak akkor lehet lekapni, ha már gurul a labda, s ekkor kézzel is lehet védekezni. Akinek a lába között átgurul a labda, az kiesett, eggyel szukebbre vonják a kört. Gyoz az a játékos, aki utoljára marad. Lehet úgy is játszani, hogy az utolsó ketto lesz a gyoztes, mert ketten már nem igen tudják igazságosan játszani, akinél van a labda, elonybe kerül a másikkal
szemben.
27.Küldöm Katit…
Van két csapat, egymással szemben állnak a társalgóban. Az egyik csapat tagja ezt mondja: küldöm Katit (vagy ahogy a csapat tagját hívják), add a csalit. Ekkor Kati és Csabi egymással szemben
állnak. Kati megpróbálja elfogni Csabit, miközben Csabi igyekszik átfutni a terem egyik oldaláról a másikba. Ha Csabi sértetlenül átszalad, akkor visszatérhet csapatába, s most ok következnek.
Ha viszont Kati elkapta Csabit, akkor magával viheti saját csapatába, és ismét Katiék csapata következik. Amelyik csapat végül is elfogy, az lesz a vesztes.
28.Szín-cápa
A csapat tagjai felsorakoznak a társalgó egyik fala mentén, középen háttal a többieknek áll a cápa. A cápa mondd egy színt. Akin ez a szín megtalálható, az átsétálhat a túloldalra. Akin viszont
nincs ilyen szín, annak át kell rohannia. Ha futás közben a cápa elkapja, akkor o belole lesz cápa. Ha sértetlenül át tud futni mindenki, ismét a cápa mond egy színt.
29.A sas és a madarak
A játékosok körben állnak, középen a sas. A sas hirtelen elkiáltja valamelyik játékos nevét, majd azon nyomban utána is ered. A megszólított játékos pedig nekiiramodik, szalad körbe a körön
kívül. A sas csak ott szaladhat ki, ahol a megnevezett játékos állt. Ha a sas elkapta a madarat, mielott az visszatért a helyére, akkor a madárból lesz a sas a következo játékban. Ha nem sikerül
elfogni, akkor ismét o áll középre.
30.Héja-héja
A játékban van egy héja, van egy tyúk, és vannak a csirkék. A héja a társalgó egyik felében áll, a kiscsirkék a másik felében, elottük a tyúkanyó. A játékot a héja és a tyúk párbeszéde vezeti be
(ez esetleg el is hagyható): Tyúk: Héja-héja, mit csinálsz? Héja: Tüzet rakok. Tyúk: Minek az a tuz? Héja: vizet melegíteni. Tyúk: Minek az a víz? Héja: csirkét kopasztani. Tyúk: Kinek a
csirkéjét? Héja: A tiédet. Tyúk: Anya vagyok, nem hagyom. Héja: Héja vagyok, elkapom. Ezután megkezdodik a harc. A héja igyekszik elkapni a csirkéket, a tyúk viszont testével fedi oket. Ha a
héja elkapott egyet, annak le kell ülnie és folytatódik a küzdelem. Ha viszont a héja nem tudott elkapni egyet sem, a tyúk gyozött. Ilyenkor megpróbálkoznak más szereplok is.
31.Mi változott?
Valakit kiküldünk a szobából. Mielott kimegy, a kitaláló jól körültekint, ki hol ül, hogyan néz ki. Ezután változás történik. A bent maradók elcserélik egymás között ruhadarabjaikat, használati
tárgyaikat, helyüket, stb. Változtatni csak a körön belül lehet, a szoba berendezését ne változtassuk meg. Ezután behívjuk a kitalálót, akinek a feladata, hogy rájöjjön, milyen változások
történtek addig, amíg o odakint volt. Ha megfejtette, új játékos megy ki. Másik változat: a játékosok körben állnak, majd jelszóra mindenki hátrafordul, vagyis minden játékos háttal állt a
többieknek. Ekkor mindenki elváltoztat valamit a külsején, majd ismét visszafordul az egész társaság. Ki kell találni: kinn mi változott.
Nyelvtörők
Egy kupac kopasz kukac, meg mégegy kupac kopasz kukac, az két kupac kopasz kukac.
Sárga bögre, görbe bögre.
Te meggymag vagy, vagy vadmeggymag vagy?
Csinos csíkos cinkcsészében cukros csirkecomb.
Mit sütsz, kis szucs? Tán sós húst sütsz, kis szucs?
Kelemen kerekes kerekét kerek keréken kerekíti kerekre.
Már volt egy osz szinte, mikor egy oszinte osz inte, legyek oszinte, mert o szinte oszinte.
Nem minden fajta tarka fajta szarka farka tarkabarka, hanem csak a tarkabarka fajta tarka szarka farka tarkabarka.
Öt török öt görögöt dögönyöz örömös örömök közt. Föld bömböl, döbörög, ördögökhöz könyörög.
Egy picike pocakos pocok, pocakon pöckölt egy másik picike pocakos pockot, és a pocakon pöckölt picike pocakos pocok, pocakon pöckölte az ot pocakon pöckölo, picike pocakos pockot.
Fekete bikapata kopog a pepita patika köveken.
Te tetted e tettetett tettet? Tettetett tettek tettese, te!
Láttam szorös hörcsögöt. Éppen szörpöt szörcsögött. Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörnek a hörcsög görcsök.
Az ipafai papnak fapipája van, ezért az ipafai fapipa papi fapipa.
Ádám bátyám, Pápán járván, pávát látván, száját tátván, lábát rázván pávává vált.
Talán platán? Netalán palánta? Netalántán platánpalánta?
Akkor jó a jó hajó ha jó a jó hajó hajóvitorlája.
Meggymag! Szelíd meggymag vagy, vagy vad meggymag vagy?
Csepregi csikós itat a Tiszán, sárga selyem csengo cseng a csepregi csikós csinos csikaja nyakán!
Az alumínium alapú Leninmauzóleum lelinóleumozása...
Akkor jó a jó hajó ha jó a jó hajó hajóvitorlája.
A tiktak titka a taktika.
Egy luxus Zsuk sluszkulcs meg még egy luxus Zsuk sluszkulcs az két luxus Moszkvics sluszkulcs.
Elkelkáposztásitottalanitottátok.
Két kék pap két képet kap.
Megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért.
Legeslegmegengesztelhetetlenebbeiteknek.
Tanya a Bakonyban vagy banya a takonyban?
Szerencsés szörcs cserszömörcés sört szürcsöl.
Alkotó alkotó alkotja alkotó alkotónak alkotásról szóló alkotását.
Jó nyár jár a vájár rájájára!
A szecsuáni síncsiszoló sínt csiszol Szecsuánban.
Póniló popót lopó pápua pu apót pótló, pót pápua pu apó.
Vonaton egy őrült,
Melléje egy őr ült.
Örült az őrült,
Hogy mellette egy őr ült.
Melléje egy őr ült.
Örült az őrült,
Hogy mellette egy őr ült.
Csalitban csodaszép csalogány csivitel csintalan csalókán.
Csalogat csevegő csízeket: csodaszép, csapodár csalogány!
Csalogat csevegő csízeket: csodaszép, csapodár csalogány!
Dömötör Ödön töröktől örökölt törött köcsögön ökörkörömpörköltöt főzött.
Ökörkörömpörkölt fölött bögöly körözött.
Dögölj bögöly! - bömbölt Ödön.
Ökörkörömpörkölt fölött föl-föl röhögött: hö-hö.
Ökörkörömpörkölt fölött bögöly körözött.
Dögölj bögöly! - bömbölt Ödön.
Ökörkörömpörkölt fölött föl-föl röhögött: hö-hö.
Kőkapui kapukő, kapukőben laputő, laputőből lapu nő, lapus lesz a kőkapui kapukő.
Csóré csiga csalán csúcsán cselleng,
csalán csúcsát csipegetve fent leng,
de a csalán nem tűri,
csóré csiga csupasz csápját megcsípi.
csalán csúcsát csipegetve fent leng,
de a csalán nem tűri,
csóré csiga csupasz csápját megcsípi.
Zabra zebra zsebre zabra habra rebbencs hebrencs babra ugra bugra zsupsz a kútba pulyka húzta pudva dudva lukba rúgva fúlt a kútba.
Roppant bottal koppantottam szöcském csacskán szökkent,
pap nadrágban kappant fogtam, macskám fecskét hökkent.
pap nadrágban kappant fogtam, macskám fecskét hökkent.
- Halló Lajos!
- Hajós Lajos!
- A te hajad hal olajos?
- Hajós Lajos!
- A te hajad hal olajos?
Sztreccs strucc cucc.
Jamaica a jamaicai jamaicaiaké!
Agostyánban agg atyák a gatyáikat aggatják.